Systematisk arbeid med implementering av IKT er en utfordrende oppgave for de fleste ledere i alle organisasjoner. Å implementere IKT i skolen berører også det synet man har på læring. Sett fra et organisasjonsperspektiv er det viktig å fokusere på ulike dimensjoner ved organisasjoner. Først og fremst har jeg sett og erfart at det er viktig å fokusere på Visjoner, planer og mål:
Hva vil vi med teknologien?
Hva trenger vi for å få det til?
Hvilke "verktøy" bruker vi for å få prosessene i gang?
Struktur for kompetanseheving viser seg også å være avgjørende:
Tid til samarbeid
Tid til erfaringsutveksling
Tid til kollegalæring
.....men likevel er det mest vanlige i norske skoler å arrangere kurs for personalet i bruk av programvare og resten må lærerne finne ut selv....
Human resource rammen synes jeg også er viktig, "Folkene i organisasjonen er vår viktigste ressurs" og det må man ikke glemme. Vi har alle våre sterke og svake sider. Goethe sa: " Treat oeople as if they were what they ought to be and you help them to become what they are capable of being"
Respekt og anerkjennelse - og åpen kommunikasjon tror jeg er nøkkelen til å få alle med..
Visjoner, planer og mål er viktige. Min erfaring er at vi har mange fine planer, men det er handling og aksjon som er den store utfordringen. Kompetanseheving i lærerkollegiet er viktg for at de skal føle seg trygge på å ta i bruk digitale verktøy som en del av undervisningen, men det virkelig store spørsmålet er hvordan endre praksis i klasserommet? Hva skal til for å få fornyelse her? Det har jo "i alle tider" vært en utfordring å få lærere til å bruke AV-midler. Bruk av IKT handler om det samme.
SvarSlettEr veldig opptatt at opplæringen må gå over tid.
SvarSlettEndringene innenfor ikt er voldsom og derfor bør kompetansehevingen skjes i felleskap i skolen. Kompetansen må økes med felleslæring der erfaringene fra de enkelte deles med felleskapet.
Ut fra dette må ledelsen gjøre enkelte valg der en klart avskjermer tid til å jobbe med dette
Enig i at erfaringslæring og kunnskapsdeling i egen organisasjon er viktig. Og her må skoleledere bli flinkere til å verdsette enkeltinitiativ initiert av lærere, og løfte disse opp i fellesarenaen. Slik kan virksomheten dele erfaringer og kunnskap. Mange flinke lærere gjør en god jobb innenfor IKT i skolen. Verdsett dette arbeidet!
SvarSlett